fredag 31 juli 2015

Projekt Sommar 2015: 20-22 juli - Nisse Hellberg, Karin Volo, Gunilla Röör

20 juli - Nisse Hellberg

Prat: 
Nisse pratar mest självbiografiskt, en hel del om sin uppväxt, och det är heller inga extraordinära livshistorier direkt. Detta sommarprat är ändå ett av de i genren som fungerar. Han pratar mycket om skolan och funderar över var gränsen egentligen gick mellan rå jargong och ren mobbning, något som påminner mycket om David Batras sommarprat.

Musik: 
Gammal rock 'n' roll och sånt. OK.


21 juli - Karin Volo

Prat: 
En berättelse om att hamna i en exceptionell miljö, att sitta fängslad. Påminner på så sätt mycket om Magnus Falkeheds program. Till skillnad från Magnus satt Karin fängslad av en stat istället för en rebellgrupp, och i flera år. Men likt Magnus är det en berättelse om hur man ändå klarar av livet från dag till dag i en utsatt och maktlös situation, och en annan parallell är hur viktig familjen var under tiden i fängelset.

Musik: 
Poppigt. Snap! är ju lite kul. Annars tycker jag inte så mycket om det här.


22 juli - Gunilla Röör

Prat: 
Kudos till Gunilla för att hon håller sitt program helt och hållet fokuserat på sitt specialområde: skådespeleri och teaterkonst. Sånt brukar ju kunna bli intressant. Men det förutsätter också att sommarvärden har någon förmåga att hålla sin text begriplig även för den som inte råkar vara professor i scenisk gestaltning. Eller för den delen, har något intresse av att hålla den begriplig.

Gunilla verkar mer intresserad av att göra ett program som ska vara så pretentiöst, svårforcerat och förvirrande att ingen annan människa ska kunna förstå det. Möjligen att den som rutinmässigt analyserar Dramatenuppsättningar av Den fjättrade Prometheus över en flaska rödvin på torsdagskvällarna får ut något mer ur programmet än vad vi ifrån den kulturlösa pöbeln får, men det är väl tveksamt. Jag får en känsla av att allt innehåll om man skalar av alla lager av flum egentligen är ganska icke-anmärkningsvärda anekdoter om skådespelarlivet, men jag har ingen aning, för jag fattar helt enkelt inte vad hon säger.

"Jag vet inte var jag ska börja. Ingenting är vad det heter - inte ens början. Jag börjar nu, ändå har jag hållit på i evigheter. I alla fall så tycks det mig så. Till och från! Från och till! Teatern! Teatern! Teaaatern!"
(Ordagrant citat från tidigt i programmet. Jag skojar inte.)

Hjälp. Bespara mig.

Musik: 
Musikaliskt är programmet i alla fall inte så dumt. Nina Hagen, traditionell mexikansk musik, Louise Hoffsten, Laleh, med mera samsas i den varierade spellistan. Och en otippad version av Ack Värmeland du sköna, på jiddisch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar